fredag 1 maj 2015

Somaliska kvinnor

Alla dessa kvinnor jag få träffa på mitt jobb, från så olika kulturer. I natt råkade jag få träffa tre kvinnor från Somalia. Mitt team hann med att hjälpa två av dessa kvinnor att föda sina barn. En av kvinnorna födde sitt elfte (11:e) barn, hade gått över tiden och blev igångsatt, det blev ett par tuffa timmar innan hon födde. Oftast vill dessa kvinnor inte ha så mycket smärtlindring heller, men ibland tar de i alla fall lite lustgas. Fantastiskt att få vara med när hon födde sitt elfte barn. En stolt pappa som kunde alla sina 10 tidigare barns födelse år och månad, det ni! Det tuffa med dessa kvinnor är ju att alla är könsstympade. Idag erbjuds de att "öppnas upp" innan sin första förlossning,och det görs på SÖS- så är det redan gjort innan de föder sitt första barn, annars så måste vi klippa upp dem vid förlossningen.
I natt och ett par nätter framöver är jag nu ledig, så nu får jag njuta lite av helgen! Inlägg 57/blogg100

8 kommentarer:

BP sa...

Alltså nu är jag nästan mållös. Du som barnmorska måste ju vara "neutral". Alltså du hjälper barn till världen oavsett om det är det första eller 11:e barnet...

Å vad du får vara med om! Könsstympade kvinnor - något jag knappt kan föreställa mig: "annars så måste vi klippa upp dem vid förlossningen" skriver du. Du är verkligen ett proffs - sakligt, realisktiskt och utan minsta "känsloutbrott". Du gör ditt jobb - rakt upp och ner. Du är fantastiskt!

PS. När jag läser ditt inlägg börjar jag nästan skämmas med mina fördomar. För japp, jag har fördomar. Borde kanske se över min inställning m du förstår vad jag menar... DS.

Susjos sa...

BP: Nog blöder mitt hjärta ska du veta ,för dessa kvinnor...att behöva föda så många barn, att bli könsstympad...det är en galen värld vi lever i, jag försöker göra det bästa för dessa kvinnor när jag möter dem..vara lyhörd och ödmjuk...

JaanaM. sa...

Åh, tycker det är så tråkigt med könsstympning, men av erfarenhet vet jag att somaliska familjer vi haft är glada och trevliga och gör allt för sina barn. De är lätta att göra med! :)

Hoppas du får en skön ledighet!

Anni sa...

Förutom eländet med könsstympning och preventivmedlets frånvaro blir jag beklämd över att det inte ens går lättare att föda sitt elfte barn! Det borde ju bara säga plopp. Vilken otrolig styrka dessa kvinnor besitter - precis som ni som hjälper dem.

Ama de casa sa...

Fy fasen... Jag tycker du är helt fantastisk som kan hjälpa dessa kvinnor på ett sånt proffsigt sätt.

Rantamor sa...

Så mycket du får uppleva av allt det mest hemliga vi kvinnor besitter mellan benen.
Men du en fråga, om det är en manlig barnmorska, får dom vara med dessa kvinnor på deras förlossning, kan ju tänka att dom upplever mycket skam och att deras män inte står å ler precis över att se en manlig barnmorska.

Du är underbar i ditt yrke.
Och dom rika i samället föder max3barn och dom fattiga 11....

Tjingelingen från Rantamor.

Sus sa...

Du/Ni är fantastiska!

Susanne ❤️ sa...

Du är fantastisk med din ödmjukhet och proffsighet ...
Jag hade börjat gråta blivit så arg och ledsen på att man får göra så mot kvinnor !!!
Det är tur att vi jan hjälpa dom som vill men att det sen är kvinnor som är så inrotade i sin tro ..att flickan måste gå igenom det här är fruktansvärt !!
Läste boken ökenblomman !!!
Grät hela tiden ...
Du är fantastisk och jag är så stolt att vi har så fantastiska kvinnor som orkar jobba och se allt du gör ...
Stor kärlek till dig finaste !!
Kram Sanna