lördag 9 maj 2015

Korfu stad

Startsidan / Resa / Resmål / Europa / Grekland

Vackrast i grekiska övärlden

Kampen om Korfu stad har pågått sedan goternas tid

I Korfu stads gamla gränder samsas europeiska turister som köper billiga solglasögon med korfioter som tänder ljus vid katedralen Agios Spiridhon. Efter en heldag vid någn av stadens två fästningar passar det bra att söka sig till de svala gränderna för en sen middag med pastisada, en av öns många specialiteter.I Korfu stads gamla gränder samsas europeiska turister som köper billiga solglasögon med korfioter som tänder ljus vid katedralen Agios Spiridhon. Efter en heldag vid någn av stadens två fästningar passar det bra att söka sig till de svala gränderna för en sen middag med pastisada, en av öns många specialiteter.Foto: Stefan Mattsson
KORFU
Korfu stad är en av de vackraste i grekiska övärlden.
Det vet hon om - genom historien har hon flirtat med såväl fransmän som britter.
Hennes älskare har sedan länge givit sig av men deras gåvor har hon behållit.
Många erövrare har haft dragkamp om Korfu. Medan goter och vandaler mest inriktade sig på att förstöra, lämnade andra arv som går att njuta av än i dag.
Venetianernas främsta bidrag är de båda fästningarna som ligger likt nygräddade suffléer och pöser på var sin sida av den gamla hamnen.
Båda två går att utforska men välj det nya fortet som är både intressantare och billigare att besöka än det gamla. Här finns ett utomhuskafé och stadens vackraste utsikt.

Påminner om Italien

Mycket av arkitekturen i Gamla stan påminner också om Italien, ibland känns det som Venedig när man går vilse under tvättlinorna i smala gränder. Det går inte att låta bli att tänka på glass när man ser husens solblekta fönsterluckor i gräddiga färger som vanilj, jordgubb och päron.
I slutet av 1700-talet gav sig fransmännen av och lämnade efter sig Liston, det långa kaféstråket under arkaderna som låter gästerna betala lite extra för att se och synas mitt i stans hjärta.
1814 tog britterna över stafettpinnen och deras tydligaste kvarleva är samtidigt den mest oväntade - cricketplanen mitt på esplanaden vid Liston. Har du tur kan du hamna mitt i en match på söndagseftermiddagarna.
I dag är det turister från hela Europa som erövrar Korfu och dess huvudstad, ön var en av första i grekiska övärlden som lockade de stora massorna på 1960-talet.
Aftonbladet 2005.

Hittade en sån fin bild på vackra Korfu stad, och påminns om att jag längtar till semestern i augusti, då vi ska till Korfu och fira vår kompis som fyller jämnt! Ska bli sååå kul! Nu är jag trött men nöjd efter tre bra nattpass. Fick en häftig förlossning i natt på förlossningspall med min bm.student. Nu ledig i ett par dagar,lovely!!!  Inlägg 65/blogg100

6 kommentarer:

BP sa...

Korfu är ju så vacker! Perfekt bokning av resmål med andra ord - å en fin uppladdning med denna recension!
Njut nu av ledigheten. Sov ut imorgon - det ska ju bli skitväder;-)

JaanaM. sa...

Har inte varit på Korfu, kanske ska dit någon gång.

Ama de casa sa...

Korfu finns kvar på min att-göra-lista :-)

Härligt att ni ska dit snart! Fast först lite Wien, storschlager och härlig svensk sommar :-)

Anonym sa...

Jag har inte varit på Korfu, men det ser inbjudande ut!'Ha en trevlig söndag!

Susanne ❤️ sa...

Hsr inte varit där men ser otroligt vackert ut och vilken härlig beskrivning på den i Aftonbladet !!
Vill dit direkt ;)
Kram

Shamrock sa...

Korfu har jag varit på väg till så många gånger men det blir alltid något annat istället. Nu när jag ser dina bilder får jag nog se till att INTE ta något annat