måndag 25 januari 2010

Guldbaggegalan 2010


Efter tre nattpass och ett jympapass ikväll så gled jag välbehövligt ner i soffan och njöt av Guldbaggegalan ikväll på TV.
Höll ju tummarna för Joel Kinnaman,han kunde ju ha kammat hem en bagge för bästa manliga biroll i Johan Falk filmen. Men baggen gick till Kjell Bergqvist,som ju säkert är väl värd den! Nu vill jag se "Bröllpsfotografen" :). Och jag vill se " I himlen lyser stjärnorna",den boken har yngsta sonen läst,och jag vet att han tyckte den var mkt bra. Anki Lidén fick en Bagge där för bästa kvinnliga biroll.
Biopublikens pris och Bästa film 2009 blev förstås : "Män som hatar kvinnor". Och visst blev det som jag trodde att Noomi Rapace kammade hem en bagge för bästa Kvinnliga huvudroll. Men jag som nyligen sett "I skuggan av värmen" är djupt imponerad av Malin Crepin som ju också var nominerad.
Fler filmer som jag blev nyfiken på är : "De enda rationella".
"Prinsessan","Flickan","Apan" och "Drottningen och Jag"



















5 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Nog produceras det en hel del bra svensk film på ett år? En hel del av den (10 guldbaggar) är producerade här i Trollhättan! Har sett "Bröllopsfotografen" och den är en fantastisk må-bra film har även sett "I taket lyser stjärnorna" men den får man många tårar i ögonen utav!
Må gott-♥-

Storarvid sa...

Joo jag följde galan delvis. Demokratiskt som det fröväntas vara blev jag dock tyvärr tvungen att "zappa" mellan nikelodeon, barnkanalen o hustruns TV intresse.... Alla ska ju självklart se SITT favvo program JUS när jag tänkt titta och SJÄLVKLART just på den "fina" Tv:n håhå jajja.. Det var mpnga som hade synpunkter på vilka som vann har jag förstått..
HA En bra dag!

Storarvid sa...

OOOps "Halkigt" på mitt tangentbord igen ser jag haha Jaja ni har väl vant er nu....

Susanne sa...

Såg bara lite av galan, var på nattmöte på jobbet...
Jag blev också nyfiken på några filmer och måste se I taket lyser stjärnorna enligt dottern på 16 år. Så det blir det nog framöver=)
Må gott!

Klimakteriehäxan sa...

Läs "I taket lyser stjärnorna" själv, den är mycket bra - och mycket mer än en barn/ungdomsbok! Jag ska se filmen men det harinte blivit av - sak samma med "de rationella"