tisdag 12 januari 2010

Fantastiska somaliskor och Linas matkasse



Så här (o)stressad såg jag ut igår på väg till jobbet! Men det blev en bra natt på jobbet. Vi fyllde avdelningen med en hel hög förstföderskor till morgongänget. Och en och annan omföderska kom in och födde barn i natt. Blir mest imponerad av de somaliska unga kvinnorna som kommer in och föder sina 4-5:e barn,och det märks knappt. Men med tanke på att de har varit med om hemska könsstympningar,så är väl barnafödandet ingenting att gnälla om. Någon smärtlindring tar de knappast,en och annan kanske provar på lustgasen, ryggbedövning är det aldrig tal om. Missförstå mig rätt,jag är tacksam att kunna erbjuda smärtlindring till alla kvinnor förstås!

Igår kväll kom äntligen Linas Matkasse igen,skönt att få hjälp med middagsmenyerna. Denna vecka serveras här hemma :

Veckans meny v.02
A Medel:
Kyckling i senapssås med ris och kok- eller wokgrönsaker.
B Medel:
Mustig allt-i-ett-gryta med köttfärs, potatis och rotfrukter.
C Medel:
Potatis- och purjolökssoppa med baconströssel, krutonger och bönsallad
D Snabb:
Lövbiffspasta med frästa champinjoner och paprikasallad
E Tuff:
Dillpanerad rödspättafilé med pressad potatis och kall pepparrotssås.

Ikväll blev det den snabba maträtten: Lövbiffspastan med bl.a creme fraiche,lök,champinjoner och färskriven pepparrot, den var jättegod!

Jahaja,dags att förbereda sig för ännu en natt på jobbet. Ha det!

4 kommentarer:

imse sa...

En helt okey meny!

När jag såg din rubrik, läste jag somali-skor. Såg framför mig 15 cm klack...

Anne-Lie sa...

Den där matkassen låter helt perfekt! Vilka underbart mumsiga rätter.

Å när det gäller förlossningar funderar jag över hur olika traditionerna är! Själv tillhörde jag väl dom där som gärna sniffade djupt i lustgasen;-))

Strandhs Mia sa...

Ja jag håller med, den kassen låter mumsig... men ? hade du inte en annan kasse-firma förr? Är denna bättre ?
Och stackars kvinnor där denna stympning fortfarande får hålla på...

Ha det bra på jobbet.. kram♥kram

Susjos sa...

Imse: Haha! Som jag skrattade åt dina somali-skor! Tänk så tokigt det kan bli :)

Anne-Lie: Ja,lustgasen är en mycket bra uppfinning!

Marie:Jo,jag hade Middagsfrid. Som var väldigt bra. Linas matkasse är lite billigare,och jag blev nyfiken på det :)