måndag 8 juni 2009

Vårdval Stockholm

Vad har hänt? Vill inga blivande mammor föda hos oss längre?
Tredje natten på jobbet blev lika lugn som resten av helgen. Jag var väl den enda som fick förlösa i natt,en härlig normal förlossning av en duktig förstföderska.
Vi fick t.o.m tid att sitta ner och äta tillsammans inatt,som ni ser :) Helt otroligt ovanligt kul!!!
Kan detta bero på "Vårdvalet" här i Sthlm,som nu ska praktiseras?
Alla blivande mammor får på MVC välja vilken förlossningsklinik de vill föda på. När sedan dagen kommer då det är dax är det ju inte alls säkert att just det sjukhuset som de har valt kan ta emot dem,och så får de i alla fall åka till ett annat sjukhus! (skapar oro). Vårt grannsjukhus som många nu väljer att få komma till (bl.a för att de har ett "patienthotell",där även pappan får stanna efter förlossningen ) har jobb över öronen,och hinner inte med alla som vill komma till dem,och så får de redan tungt belastade barnmorskorna ringa runt och hänvisa kvinnorna till de andra sjukhusen i alla fall! Hur tänkte politikerna där?

4 kommentarer:

Anneli sa...

Politikerna tänkte väl som de alltid gör - inte alls!

Tant Janet sa...

Trist när det blir sån snefördelning även om jag förstår tjusningen med att få ha pappan med...

imse sa...

Tänker politiker?

Kramworbo

imse sa...

Hahaha! Vet du vad kramworbo är, som det står i min kommentar?

Inte jag heller. Det var ordverifieringen som hamnade fel.
Läs hos mig så förstår du varför!
Det är fest på min blogg!