tisdag 30 september 2008

Under solen

" Året är 1956. På en liten gård i Sverige bor bonden Olof. Till sin hjälp har han Erik, en 27-årig sjöman som skryter om att han haft hundratals kvinnor. En dag sätter Olof in en annons i dagstidningen: "Ensam lantbrukare, 39 år, egen bil, söker ung kvinna som hushållerska. Fotografi önskas." Resultatet blir 34-åriga Ellen från storstaden, som tar över såväl hushållet som Olofs hjärta. Under sommarens gång, från sådd till skörd, skildras deras förhållande och dess konsekvenser. "

En av mina favoritfilmer är just denna,och en av mina favoritskådisar är just Rolf Lassgård! Såg honom en gång på Arlanda,och jag kunde inte låta bli,utan sprang fram och tog tag i honom och berättade att jag tyckte han var så himla bra,och nämnde just den här filmen. Han blev glad och tackade glatt! ;)

3 kommentarer:

Yvonne sa...

Halloj!
Kanske jag skulle sätta in en annons jag med...vem vet vad som kan dyka upp. Du undrade hur långt vi har till Avesta, och det är 18 km. Kram

imse sa...

Jag vet faktiskt inte om jag har sett den här filmen? Men Lassgård och Helena Bergström, vilket omaka par!

Kram

Storarvid sa...

Lassgård o Hirdwall i "Potatishandlaren" efter en novell av Ulla Ekh är vansinnigt bra, kan tänka mig att detta är något liknande. Miljö och en hel del annat påminner lite om de som fanns runt min omgivning när jag var litne o växte upp som bondson